We kennen ze allemaal: goedbedoelde tips die al jaren de ronde doen, vaak van ouder op kind doorgegeven. Het zijn van die adviezen waarvan je denkt dat ze wel zullen kloppen, omdat “iedereen het zegt.” Maar in werkelijkheid kosten ze je vaak meer dan je lief is. Zeker in de winter, wanneer je auto het al zwaarder heeft dan normaal, kunnen deze onderhoudsmythes serieuze schade aanrichten, aan je portemonnee én je voertuig.
Tijd om vijf van de hardnekkigste misverstanden bloot te leggen.
1. Je moet je motor minutenlang laten warmdraaien voordat je gaat rijden
Dit is misschien wel het meest gehoorde advies zodra de temperatuur onder nul duikt. Starten, motor laten draaien, pas rijden als de temperatuurmeter richting normaal gaat. Maar moderne motoren, uitgerust met elektronische injectie en geavanceerde motormanagementsystemen, zijn juist ontworpen om zo snel mogelijk op bedrijfstemperatuur te komen door te rijden, niet door stationair te draaien.
Langdurig stationair draaien zorgt niet alleen voor onnodig brandstofverbruik, maar draagt ook bij aan koolstofophoping in de motor en uitlaat. De olie komt traag op temperatuur en de verbranding is inefficiënt. Start, wacht een halve minuut, rijd weg en houd de toeren laag totdat alles warm is. Zo bescherm je je motor én bespaar je brandstof.
2. Premium brandstof is altijd beter, zeker in de kou
Als het buiten vriest, grijpen veel automobilisten naar premium benzine, met de gedachte dat het de motor soepeler laat lopen. Maar tenzij je auto specifiek is afgesteld op hogere octaangetallen, heeft dat geen enkele zin. Moderne motoren zijn gebouwd om perfect te functioneren op reguliere brandstof, tenzij de fabrikant anders voorschrijft.
Gebruik je toch structureel premium benzine in een motor die daarvoor niet is ontworpen, dan zie je geen winst in prestaties of verbruik. Wat je wel merkt, is een lege portemonnee. Hou je aan de specificaties van de fabrikant. Je motor zal je er niet alleen voor bedanken, je maandelijkse brandstofrekening ook.
3. Je kunt zonder risico warm water over je voorruit gieten om ijs te verwijderen
’s Ochtends haast, een bevroren voorruit en geen zin om te krabben: warm water lijkt dan de ideale oplossing. Het werkt snel, en je bent zo onderweg. Maar dat contrast in temperatuur veroorzaakt thermische schokken, en die vormen een van de belangrijkste oorzaken van autoruitschade. Vooral bij ruiten met bestaande haarscheurtjes of steenslag, is de kans groot dat het glas barst of zelfs volledig doorscheurt.
Als de ruit eenmaal scheurt, is er geen tussenoplossing meer. Je ontkomt dan niet aan een volledige voorruit vervangen, iets wat je met een beetje geduld en een goede ijskrabber eenvoudig had kunnen voorkomen. Gebruik eventueel een speciale ruitontdooier, maar laat het warme water voortaan in de waterkoker.
4. Autobanden moet je altijd oppompen tot de PSI op de zijkant van de band
Veel bestuurders denken dat de bandenspanning op de zijwand van de band ook de juiste spanning is om aan te houden. Maar dat getal geeft de maximale druk aan die de band aankan, niet de aanbevolen spanning voor jouw voertuig. Zeker in de winter, als temperaturen dalen, daalt ook je bandenspanning. Het risico op onderspanning neemt toe, wat leidt tot meer slijtage, hoger brandstofverbruik en minder grip.
De juiste spanning vind je op de sticker in je deurstijl of in je handleiding. Neem die als uitgangspunt, niet wat er op de band zelf staat. En controleer je bandenspanning minstens één keer per maand, vooral in koude periodes. Te zachte of te harde banden kosten je niet alleen geld, ze brengen ook je veiligheid in gevaar.
5. Winterklaar maken is onzin als je auto regelmatig onderhoud krijgt
Dat ligt genuanceerder. Het klopt dat regelmatig onderhoud essentieel is, maar de winter stelt je auto wél voor extra uitdagingen: lage temperaturen, gladheid, pekel en vocht. Dat betekent niet dat je dure “winterchecks” moet laten uitvoeren bij elk tankstation, maar het negeren van seizoensgebonden aandachtspunten is ook geen goed idee.
Wat wél belangrijk is? Zorg dat je koelvloeistof op peil is en geschikt is voor lage temperaturen. Controleer of je ruitenwissers soepel werken en of je sproeiervloeistof vorstbestendig is. Heb je nog zomerbanden? Dan is het tijd om serieus na te denken over winterbanden of all-seasonbanden met een goed profiel. Kleine dingen met grote impact op je rijveiligheid én portemonnee.
Waarom feitelijk onderhoud belangrijker is dan oude autoadviezen
Advies is overal te vinden, zeker als het om auto-onderhoud gaat. Maar tussen goedbedoeld en goed onderbouwd zit vaak een wereld van verschil. Deze vijf mythes lijken onschuldig, maar kunnen in de wintermaanden flink in de papieren lopen of leiden tot onnodige schade. Door kritisch te blijven en je te baseren op de feiten, niet op oude gewoontes, voorkom je verrassingen.

4.3 ℃



































































