DIJK EN WAARD - Een onderneming van A naar B verhuizen, dat is nogal een... onderneming. Of een expeditie, zelfs. Hoe krijg je het hele bedrijf in het nieuwe pand, zonder al te veel tijd en inkomsten te moeten inboeten? Dat verschilt per soort bedrijf. Het ene kan prima doorwerken wanneer iedereen thuis inlogt, het andere moet echt een pauze inlassen voordat de doorstart in het nieuwe pand losbarst. Een handvol zaken waarop je sowieso moet letten.


Salarisadministratie loopt door: wie krijgt er verlof?

Gelukkig loopt je salarisadministratie gewoon door, doordat je dit hele gebeuren hebt uitbesteed. Professionals zoals Salure houden keurig voor je bij wie er (thuis) doorwerken in de verhuisperiode, wie er vrijaf krijgt, wie onbetaald verlof nemen en wie eventueel tijdelijk op een andere plek gestationeerd wordt. Dat is een belangrijk aspect van een bedrijfsverhuizing: in zo'n haast, de twilight zone tussen het verlaten van het oude en het doorstarten in het nieuwe pand, kun je immers niet je complete personeel bezighouden. Al is het wel leuk om tijdens de fysieke verhuizing iedereen erbij te hebben. Maar dat beslis je zelf.

Flexibele en bereikbare opslag van je bedrijfsinboedel

Niet zelden duurt die hiaat langer dan je dacht, dus zorg ervoor dat de opslag van je bedrijfsinboedel veilig en flexibel is. Neem een optie op een langere periode, zeker als je nieuwe pand nog uit de grond gestampt moet worden. Ook in de bouwbranche kunnen onverwachte zaken de boel vertragen en je wilt niet met je bedrijfsinboedel op straat komen te staan. Daarnaast is het noodzakelijk dat je er altijd bij kunt, dus een eigen sleutel van de opslag alsmede de bereikbaarheid ervan zijn essentieel.

Bezetting van de werkvloer en thuis verder werken

Je maakt een agenda aan voor de complete verhuizing en stelt idealiter een medewerker aan die dat allemaal in de gaten houdt. Ga dit niet zelf doen, want dan verlies je het overzicht. Bovendien ben je te druk met ideeën voor het nieuwe pand, dat je als ondernemer natuurlijk hoogstpersoonlijk vorm wilt geven. Niet dat je aan micromanagement gaat doen, maar je wilt de touwtjes in zekere zin in handen hebben. Zeker de feestelijke opening van het nieuwe pand krijgt jouw persoonlijke stempel. Ook voor dit soort luchtige zaken ben je ondernemer geworden.

First things first in het nieuwe pand: optimale digitale faciliteiten

Een bedrijfsverhuizing vraagt om een frisse aanpak. Je bent nu toch aan het inrichten, doe het dan meteen goed. Vanaf nu richt je ook de virtuele werkomgeving geheel anders in. Informeer bij het al genoemde Salure naar AFAS koppelingen en andere slimme systemen om je financiële huishouding in kaart te brengen. Het bedrijf dat jouw salarisadministratie trouw verzorgt, heeft allerlei ideeën over het flexibel, snel en prettig werken in jouw nieuwe bedrijfspand. Met het nadenken over deze optimale digitale werkfaciliteiten kun je allang vóór de daadwerkelijke verhuizing beginnen.

Nieuw pand: geen deadline plannen voor de opening

Net al opgenomen: er kunnen kindjes in de kabel komen, dus stel geen deadline. Althans, niet voordat je de sleutel van het nieuwe pand hebt. We zien dat in allerlei populaire tv-programma's misgaan. Een bedrijfsverhuizing is vergelijkbaar met een emigratie, dus ga er niet te makkelijk van uit dat je op een bepaalde datum kunt openen. Vind je dit ingewikkeld omdat je niet ineens met 'lege' dagen wilt komen te zitten omdat je te ruim gepland hebt? Dan kan de software van de organisatie die jouw salarisadministratie verzorgt, je hierbij zeker helpen. Vraag ze naar de rooster- en planning software en hun AFAS koppelingen!

Oh ja: het persbericht!

Pas als alles vrijwel in kannen en kruiken is, gaat er een persbericht van de opening naar buiten. De sociale media, relevante websites en natuurlijk het regionale nieuws stellen je doelgroep vervolgens op de hoogte van jouw succesvolle bedrijfsverhuizing.