Als je start met een nieuw bedrijf, of als je wel wat meer klanten en opdrachten kunt gebruiken, dan is het zaak om je bedrijf op de juiste manier onder de aandacht te brengen. Dat doe je onder andere met promotiemateriaal. Je kunt aanstekers bedrukken met je bedrijfsnaam of het logo. Het voordeel van aanstekers is dat ze relatief goedkoop zijn, zeker als je een wat grotere bestelling in één keer doet. Een aansteker komt bovendien altijd van pas. Niet alleen rokers gebruiken ze, hij is ook heel handig bij het aansteken van kaarsen, waxinelichten, de barbecue of de open haard.


Online promotie inzetten

Vandaag de dag kun je eigenlijk niet meer zonder website van je bedrijf. En die website moet dan ook nog actueel en toegankelijk zijn. Als je dat allemaal voor elkaar hebt is het nog zaak om ervoor te zorgen dat je website gevonden wordt door jouw beoogde klanten. Daarvoor is een online marketingplan handig. Hierin neem je de stappen op die je zet om je bedrijf onder de aandacht te brengen. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van Google Ads. Je kunt een banner laten tonen op websites die getoond wordt als deze relevant is voor de bezoeker. En je kunt gebruik maken van adverteren op de zoekpagina van Google. Wanneer iemand een zoekterm invoert die van toepassing is op jouw bedrijf dan wordt jouw link getoond als advertentie. Je betaalt een vast bedrag per klik.

Aanwezig zijn op een beurs

In veel steden wordt een bedrijven beurs georganiseerd. Daar kun je een stand huren om je bedrijf te laten zien aan de bezoekers. Het is dan handig om promotie materiaal te kunnen uitdelen. Je kunt BIC aanstekers bedrukken, balpennen of andere zogenaamde giveaways. Zet je bedrijfsnaam erop maar als het kan ook je webadres. De ontvanger kan dan eenmaal thuis je website opzoeken voor meer informatie. Heel modern is een QR code op een artikel laten drukken. Of hang in je kraam een bord op met die QR code zodat die met de smartphone kan worden gescand.

Betaal niet te veel voor promotie

Vooral externe bedrijven die zich richten op online marketing willen nogal eens groots uitpakken met de promotie van je bedrijf. Ze bedenken een uitgebreid marketing plan want alleen dat kan jouw bedrijf goed inde markt zetten. Maar houd altijd voor ogen welke doelgroep je hebt. Een plaatselijke bakker of slager hoeft zich niet landelijk te presenteren. Een bedrijf dat zich richt op Nederland hoeft geen website in drie talen. En als je omzet geen duizenden euro’s per maand is dan is het niet handig om voor grote bedragen advertenties bij Google Ads in te kopen. Dan betaal je daar meer aan dan dat het ooit zal opleveren. Voor online advertenties kun je altijd een plafond instellen. Als dat bedrag is bereikt met kliks dan verdwijnt je advertentie. Als je door mond tot mond reclame voldoende opdrachten binnenhaalt heeft groots adverteren ook geen zin. Als je opdrachten krijgt die je moet afwijzen omdat je anders het werk niet aankan dan werkt dat uiteindelijk voor de marketing van je bedrijf alleen maar averechts.