DIJK EN WAARD - Het internet speelt een grote rol in ons dagelijkse leven. Zakendoen, communiceren, alles gebeurt online. Ook online marketing is dan ook steeds groter aan het worden. Dat neemt echter niet weg dat offline marketing minstens zo belangrijk blijft. Als deze twee op de juiste manier worden gecombineerd, kunnen ze elkaar flink versterken en meer traffic opleveren. In dit artikel inspireren we je dan ook graag met een aantal goede offline marketing voorbeelden. Want welke mogelijkheden zijn er? Waar denk je aan bij offline marketing?

Flyeren op een evenement


Een evenement of beurs zijn fantastische plekken om in contact te komen met je doelgroep. Het is dan ook fijn als je passanten iets tastbaars mee kunt geven. Bijvoorbeeld in de vorm van een flyer. Hierbij is het mogelijk om de consument op de hoogte te stellen van speciale acties of extra korting te geven op diensten of producten. Bovendien zorg je voor meer naamsbekendheid. Waar een online advertentie vluchtig kan worden weggeklikt, zal een flyer opnieuw bekeken worden. Flyers drukken voor dergelijke speciale gelegenheden is dan ook een goede manier om jezelf op de kaart te zetten en je diensten aan te prijzen.

Advertenties in de krant


Wees je er ook van bewust dat er wellicht mensen in jouw doelgroep zijn die geen internet hebben, hier weinig gebruik van maken of niet actief zijn op social media. Dit wordt een vergeten groep als je geen offline marketing toepast. Voor die personen is het goed om je merk op een andere manier bekend te maken. Bijvoorbeeld met advertenties in de krant of magazines. Wel is het belangrijk dat je deze advertenties op de juiste manier samenstelt. Vraag daarom een deskundige om met je mee te kijken. Hoe zorg je ervoor dat je opvalt en dat je kort en bondig jouw boodschap weet over te brengen?

Folders huis-aan-huis verspreiden


Een andere goede methode is door folders huis-aan-huis te verspreiden. Dit geldt vooral wanneer jouw doelgroep zich in de nabije omgeving begeeft. Bijvoorbeeld als je een winkel in de buurt hebt. Dan wil je de mensen bereiken die hier in de buurt woonachtig zijn. Verkoop je bijvoorbeeld nieuwe producten? Of geef je de komende week mooie kortingen? Dan kun je de mensen hier met behulp van folders snel van op de hoogte stellen.


Wil je meten hoe succesvol het verspreiden van deze folders was? Zorg dan voor iets tastbaars. Denk bijvoorbeeld aan coupons die uit de folder geknipt kunnen worden. Zo zie je direct hoeveel mensen ook daadwerkelijk naar de winkel zijn gekomen voor deze actie en echt de folder hebben doorgenomen.


Adverteren langs de weg met behulp van posters


Mensen zijn van nature visueel ingesteld . Het brein neemt soms onbewust informatie in zich op. Bijvoorbeeld wanneer passanten dagelijks naar hun werk rijden en dan een poster van jouw bedrijf voorbij zien komen. Dit creëert naamsbekendheid en zorgt voor meer vertrouwen. Als deze passant vervolgens in aanraking komt met je bedrijf, zullen ze hier sneller voor kiezen.