Heerhugowaard krijgt er in de komende jaren feitelijk een nieuw hart bij. Het Rijk heeft de gemeente Dijk en Waard namelijk ruim 38,5 miljoen euro gegeven om het huidige station te transformeren. Het doel is om van het station een modern ov-knooppunt te maken om de gemeente te verbinden met andere delen van de regio en het land. Dit bedrag is echter nog niet voldoende om het station volledig te veranderen, de rest zal aangevuld worden met miljoenen van de provincie Noord-Holland.

Een nieuw stationsgebouw, een forse uitbreiding van de fietsenstalling naar zo’n 2.500 tot 3.500 plekken, een gemoderniseerd busstation en een grote P+R-hub bij het spoor: er zijn grote plannen bij het station in Heerhugowaard. Ze bestaan niet uit losse bouwprojecten, maar vormen juist stuk voor stuk puzzelstukjes van een groter plan om de leefbaarheid in en rondom de stad. Dat de bereikbaarheid zal verbeteren, heeft ook subtiele effecten op het dagelijkse leven van de inwoners. Als reizen efficiënter en voorspelbaarder wordt, blijft er meer tijd over voor ontspanning en digitale vrijetijdsbesteding. Denk hierbij aan streamen en gamen, net als in een online casino gokken met een buitenlandse licentie. Zo’n site biedt veel privacy en hoge bonussen, vermeldt expert Frederik de Koning.

Van gewoon station naar volwaardig ov-knooppunt

Dat het stationsgebied van Heerhugowaard toe is aan een update weten alle inwoners. Het station is simpelweg verouderd en toch erg druk. Met de nieuwe investering krijgt het dan ook de kans om door te groeien naar een regionaal vervoersknooppunt: OV-knoop Dijk en Waard, zoals de gemeente het zelf noemt. Er zal dan ook groot ingegrepen worden bij het station met meerdere plannen. Een belangrijk onderdeel hiervan is een nieuw, eigentijds stationsgebouw dat klaar is voor groei in reizigersaantallen.

Ook zal er een grote, overdekte fietsenstalling met duizenden plekken gebouwd worden, waardoor fietsen naar het station in de toekomst aantrekkelijk blijft. Overigens zal er niet alleen aan het treinstation gewerkt worden, ook het busstation wordt waarschijnlijk ingepakt. Dit heeft als doel om het overstappen sneller, comfortabeler en logischer te maken voor reizigers. Een P+R-hub met honderden parkeerplaatsen is een ander onderdeel van het plan, zodat forenzen de laatste kilometers naar Alkmaar, Amsterdam of de Zaanstreek per trein kunnen afleggen. Hier zullen bijna 500 parkeerplekken gecreëerd worden.

Al deze onderdelen van het grote plan hebben als doel om van het station meer dan alleen een vervoerspunt te maken. Het moet juist een ware toegangspoort tot de regio Dijk en Waard worden. Juist dat heeft grote gevolgen voor hoe prettig het is om in Heerhugowaard en de omliggende dorpen te wonen, werken en leven.

Leefbaarheid begint bij bereikbaarheid

Leefbaarheid is voor veel mensen een abstract begrip, maar het gaat in de praktijk juist vaak om concrete dingen. Denk hierbij aan hoe snel je op je werk bent en of je kinderen veilig met de fiets of trein op pad kunnen. Ook wil je graag ‘s avonds laat nog thuis kunnen komen zonder auto. Een sterk ov-knooppunt in Heerhugowaard verbetert al die aspecten tegelijk.

Dat gemeente Dijk en Waard bijna 40 miljoen euro heeft gekregen van de overheid om het station in Heerhugowaard aan te pakken komt door het nationale programma Woningbouw en Mobiliteit (WoMo). Het kabinet investeert hiermee maar liefst 2,5 miljard euro om woningbouw te versnellen en nieuwe woongebieden bereikbaar te houden.

Voor de provincie Noord-Holland is ruim 420 miljoen euro gereserveerd, waarvan ongeveer een kwart naar de regio Noord gaat. Dit bedrag wordt verdeeld over acht projecten, waarbij het verbeteren van het station in Heerhugowaard het grootst van allemaal is. Gemeente Dijk en Waard claimt daarom 38,5 miljoen euro.

6.740 nieuwe woningen

De investering in het station en de bijbehorende infrastructuur is geen doel op zich. Het is onderdeel van een groter doel, namelijk het bouwen van woningen. Dijk en Waard groeit en zonder goede bereikbaarheid zou het lastig worden om duizenden extra woningen in te passen zonder dat de omgeving vastloopt. De bijdrage van het Rijk is dan ook expliciet gekoppeld aan de realisatie van 6.740 nieuwe woningen in de gemeente.

Dit zorgt ervoor dat bewoners meer keuze krijgen. Het woningaanbod zal groter worden en mogelijk ook gevarieerder, met bijvoorbeeld meer startersappartementen en gezinswoningen. Als die woningen goed aangesloten zijn op het ov-knooppunt, ontstaat mogelijk een stadsdeel waar je kunt wonen zonder automatisch een tweede auto te hoeven aanschaffen.

Meer woningen in de buurt van een druk station in Heerhugowaard komen ook met wat uitdagingen, denk aan geluid, drukte en verkeer. Maar juist met investeringen in een slimme inrichting van openbaar gebied, goede fietsstructuren en een duidelijke routing voor auto’s, blijft de leefbaarheid op peil of verbetert die zelfs. Er is dan ook 5 miljoen euro vastgelegd voor het verbeteren van de openbare ruimte in het stationsgebied.