DIJK EN WAARD - Oplichters worden steeds slimmer. Ze verzinnen steeds weer nieuwe manieren om mensen op te lichten. Dat gebeurt helaas ook bij ons in Dijk en Waard. Senioren zijn niet opgegroeid met computers, mobieltjes en digitale systemen zoals jongere generaties dat zijn. Het maakt senioren extra kwetsbaar. Maar ook niet-senioren tuinen er soms met open ogen in. De gemeente Dijk en Waard vindt het belangrijk dat inwoners oplichting kunnen herkennen en weten wat ze in zo’n geval moeten doen. Op deze pagina vertelt de digitaal wijkagent over zijn ervaringen en geven wij u tips om oplichting, zowel online als misschien wel bij u aan de deur, te herkennen en zo te voorkomen dat u er ongewild in mee gaat.


Verhaal van ervaringsdeskundige: digitaal wijkagent Langendijk

Als digitaal wijkagent houdt Ferry Langendijk in de gaten wat zich in Dijk en Waard afspeelt op internet. In die rol geeft hij ook presentaties om mensen digitaal sterker te maken. Hij deelt zijn belangrijkste lessen voor senioren. Wat voor online oplichtingszaken kom je zoal tegen?

Wat voor online oplichtingszaken kom je zoal tegen?

“Steeds meer mensen kennen de helpdeskfraude wel. Een nepbankmedewerker vraagt u dan om uw pincode en uw bankpassen mee te geven aan een nepcollega. Ander voorbeeld zijn de nepmails die u bijvoorbeeld doen geloven dat u een betalingsachterstand hebt. Of neem de fraude via WhatsApp. Oplichters doen zich voor als kind dat direct geld nodig heeft, omdat bijvoorbeeld hun telefoon is gestolen.”

“Steeds vaker horen we ook dat mensen een telefoontje krijgen van een neppolitieagent. Die vertelt hen dan dat hun huis op een inbraaklijst staat en dat een nepcollega hun waardevolle spullen komt ophalen. Wat verder voorkomt, is datingfraude. Senioren die online zoeken naar de liefde, worden daarbij het slachtoffer van oplichters die zich voordoen als ideale partner.”

Heb je tips om oplichting te voorkomen?

“Nummer één: banken bellen u nooit voor pincodes en om bankpassen op te halen. Twee: wees voorzichtig met mails van afzenders die u niet kent en klik niet zomaar op linkjes. En nummer drie: onthoud dat de politie u nooit belt om waardevolle spullen op te halen.”

“Mijn belangrijkste tip: als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat ook. Leest u dat u een erfenis van een miljoen krijgt, maar moet u eerst vijftigduizend euro betalen? Of ontmoet u een knappe, attente online date, maar moet u geld overmaken voor tickets? Dan is het te mooi om waar te zijn.”

Wat moet u doen als de ‘bank’ of ‘politie’ u belt?

“Zeg dat u het niet vertrouwt, en hang op. Bel daarna het algemene nummer van de bank dat op internet staat of dat van de politie, 0900-8844. Gebruik nooit het telefoonnummer dat de nepmedewerker u geeft. Wordt u toch opgelicht? Meld het bij de politie. Het is vreselijk dat uw vertrouwen in de mens is aangetast, maar doe het. Misschien kunt u zo anderen helpen.”

“Ik ben er met open ogen ingevlogen”

Inwoonster Gea uit Dijk en Waard weet hoe het voelt om te worden opgelicht. “Het is al langer geleden, toen bankfraude nog onbekend was. Ik werd gebeld door een vriendelijke nepbankmedewerker die me waarschuwde dat oplichters mijn bankrekening zouden leeghalen. Ze zei: ‘We gaan u helpen! Er komt een collega om uw pinpas en pincode op te halen.’ Ook die nepcollega was ontzettend correct. Toen ik later merkte dat ze mijn rekening hadden geplunderd, kon ik me wel voor mijn kop slaan. Ik ben er met open ogen ingevlogen. Tegen anderen zou ik zeggen: wapen je tegen oplichters en lees alle politietips.”

Oplichting komt altijd en overal voor. Daarom is het goed om te weten hoe je het kan herkennen en om afspraken te maken met familie of vrienden. Kijk op www.politie.nl/babbeltruc voor tips.

Laat je niet interneppen

Op laatjenietinterneppen.nl vindt u meer informatie over hoe u online misleiding kunt herkennen. Ook staat op deze website waar u makkelijk hulp kunt vinden als dat nodig is.