HEERHUGOWAARD - De Nijs Projectontwikkeling gaat het gebied op de hoek van de Westtangent en de Zuidtangent ontwikkelen met vijf woontorens in een parkachtige setting. Het plan omvat in totaal 204 koopwoningen. Er is gekozen voor een aantrekkelijk groen woonmilieu waar het parkeren goed is opgelost, maar tevens wordt ingezet op deelmobiliteit, zowel auto’s als fietsen. De ontwikkeling verbindt het stationsgebied met het stadshart, dit wordt nog eens versterkt door de yellow/brick road, een aantrekkelijke groene voetgangersverbinding die dwars door deze ontwikkeling loopt.


Kijk ook op: www.woneninwoodstone.nl Het is een bijzonder project qua houtbouw en duurzaamheid. Het is voor houtbouw van een ongekende omvang en dat op een bijzondere locatie dicht bij het stadshart en het station, het gemeentehuis, de bibliotheek en andere voorzieningen.

De toren nabij de hoek van de Zuidtangent en de Westtangent, bestaat uit 13 bouwlagen en wordt ongeveer 42 meter hoog. Deze woontoren ligt op een belangrijke zichtlocatie. Het gebouw moet met zijn vorm en uitstraling de entree vormen van het Stadshart. Om dit te bereiken is gekozen voor een ontwerp waarbij vanaf een hoogte van 32 meter (10e verdieping), de bovengelegen woonlagen steeds wat meer terug liggen. Hierdoor ontstaat als het ware een kroon die het gebouw markeert en zo een markante uitstraling geeft.

De overige vier torens bestaan uit 7 bouwlagen (in totaal 23 meter hoog),

De openbare ruimte zal zodanig vorm krijgen dat sprake is van een parkachtige omgeving: waterproof, klimaatbestendig en natuur-inclusief. Met gemeente Dijk en Waard is afgesproken om van de Tangentlocatie een voorbeeldproject van duurzame locatieontwikkeling te maken. Speerpunten zijn mobiliteit, energieneutraliteit, circulariteit en klimaatadaptatie, waarbij ook CO2-reductie aandacht krijgt.

Officieel moet het college van burgemeester en wethouders nog groen licht geven voor de plannen, maar wethouder Nils Langedijk verwacht dat dit binnenkort gebeurt en het plan dan ter inzage kan worden gelegd. ,,Het is een mooie kroon op een jarenlang proces. Zeker op deze locatie waar je de verbinding van het station met het Stadshart kunt afmaken.’’