DIJK EN WAARD - In de nieuwe woonwijk De Oostrand Noord- en Zuid-Scharwoude gebeurt veel. De gemeente Dijk en Waard werkt aan een stedenbouwkundig masterplan én aan een inrichtingsplan.


In november waren er 2 workshops: één met de verenigingen aan de Potjesdam en één over veilige oversteekplaatsen rond De Oostrand. Verenigingen, bewoners, deskundigen en gemeente dachten met elkaar na hoe straks de wijk veilig en de voorzieningen goed bereikbaar zijn.

Wat is het inrichtingsplan?

Dit najaar is gemeente Dijk en Waard gestart met het inrichtingsplan voor De Oostrand NZS. Dit is een vervolg op het in november vastgestelde stedenbouwkundig masterplan. In het inrichtingsplan staat hoe de wijk wordt ingericht. Met aandacht voor verkeer, groen en plekken om elkaar te ontmoeten.

Samen plannen maken op de Potjesdam

De gedetailleerde uitwerking van de Potjesdam wil de gemeente graag samen met de verenigingen maken. Daarom was er op 18 november een workshop in de Moskee Langedijk. Het doel: samen een plan maken dat voor alle partijen goed werkt.

Verenigingen midden in de nieuwe wijk

Het is bijzonder dat de verenigingen straks midden in een nieuwe woonwijk liggen. Daar hebben zowel de verenigingen als de nieuwe bewoners voordeel van.

Dit vraagt wel om aanpassingen, bijvoorbeeld:

  • De entree van de Potjesdam wordt aantrekkelijker gemaakt.
  • Parkeerplaatsen worden verplaatst.
  • Er komt een robuust groen raamwerk.

Maar er moet ook rekening gehouden worden met bijvoorbeeld:

  • De komst van een school
  • Met de huidige ligging van de kabels en leidingen
  • De bestaande inrichting van de locatie van de verenigingen.

Aan de slag met schetsen

Tijdens de workshop presenteerde Merel Bakker van bureau BGSV eerst de bouwstenen voor het inrichtingsplan. Daarna gingen de deelnemers in twee groepen aan de slag met de uitwerking.

Er zijn verschillende opties besproken, onder andere over parkeren, verbindingen in het gebied en de toegankelijkheid voor bevoorradding van de verenigingen, in combinatie met andere ruimtevragers zoals groen en kabels en leidingen. De workshop was heel nuttig. De gemeente heeft hiermee een grote stap gezet voor het inrichtingsplan.

Ook dankzij de inzet van de vrijwilligers wordt de Oostrand een stoere, dorpse wijk. Een wijk die uitnodigt om elkaar te ontmoeten. De vrijwilligers komen van:

  • Tennis Club Langedijk
  • Volkstuindersvereniging Langedijk
  • Petanque Les Mille Iles
  • Moskee Langedijk
  • Kinderboerderij ‘De Beestenboel’

Bewoners over veilige oversteekplaatsen

Tijdens de inloopavond in juni 2025 over de nieuwe woonwijk De Oostrand. Gaven bewoners van de Hulststraat en de Karekiet gaven aan dat zij zich zorgen maken over veilige oversteekplaatsen bij de Oostelijke Randweg en de Langebalkweg.

De reacties tijdens de inloopavond hebben verschil gemaakt. Het college heeft besloten bij de Hulststraat alleen een oversteek voor voetgangers te maken. De oversteek voor fietsers is uit het plan gehaald.

Het stedenbouwkundig masterplan is hierop aangepast en inmiddels vastgesteld door de gemeenteraad. De volgende stap is het inrichtingsplan. Daarin is opnieuw veel aandacht voor verkeer, groen en veilige oversteekplaatsen.

Wethouder Nils Langedijk vertelt: “Wij begrijpen de zorgen van de inwoners. In De Oostrand staan wandelaars en fietsers op de eerste plaats, ook wij vinden veilige oversteekplaatsen erg belangrijk. Wij willen graag dat inwoners als ervaringsdeskundigen en met kennis van de locatie daarbij meedenken om tot de beste oplossingen te komen.”

Samen kijken naar opties

De eerste stap is het maken van een verkeerskundig ontwerp. Daarom was er op 18 november een workshop over een veilige verkeersinrichting rond de nieuwe woonwijk De Oostrand.

Bewoners van de Oosterdijk, de Karekiet en het smalle deel van de Hulststraat waren uitgenodigd om mee te denken. Er was een grote en betrokken opkomst: 29 inwoners deden mee.

Werken met kaarten en post-its

Na een duidelijke uitleg over de verschillende opties en de voor- en nadelen door Cor Koopmans van bureau Goudappel, gingen de inwoners in 4 groepen aan de slag met de voorstellen. Zij schreven hun ideeën en opmerkingen op plattegronden en plakten post-its bij de kaarten. Dit deden zij onder begeleiding van een verkeersdeskundige van de gemeente of van Goudappel, een adviesbureau voor mobiliteit.