HEERHUGOWAARD - The Glass Room is er voor iedereen die meer wil weten over data en (mis)informatie. The Glass room organiseert een expositie en diverse workshops. In een tijd waarin we overspoeld worden door nieuwsberichten en informatie via websites, kranten, online media en sociale media is het goed om kritisch te kijken. Is wat ik nu zie echt of nep? En hoe laat ik mijzelf minder snel verleiden tot het klikken op (nep)advertenties voor last-minute aanbiedingen? Bij Bibliotheek Kennemerwaard kun je twee interessante Glass Room workshops volgen. Eén over misinformatie en één over het weerstaan van online verleidingen en aanbiedingen.

Workshop Misinformatie
Je wordt overspoeld met informatie en twijfelt over de echtheid van die informatie? Wat is nepnieuws? En je krijgt zoveel informatie te zien dat je vaak twijfelt over de echtheid van die informatie. Kan je jezelf daar tegen wapenen? Ja dat kan! In de workshop Misinformatie ga je actief aan de slag met voorbeelden van nepnieuws en leer je een paar onderzoeksvaardigheden om je twijfels weg te nemen. Deze workshop wordt gegeven op woensdag 10 november van 10.00 tot 11.30 uur in de bibliotheek in Heerhugowaard.

Workshop Ontdek de Ontwerptrucs
Klik jij wel eens op een advertentie of filmpje wat je eigenlijk niet wilde, en waar je eigenlijk niets aan had? Of ben je in de verleiding gekomen om iets te kopen omdat het een fantastische aanbieding leek? Waarom reageer je eigenlijk zo snel op bepaalde links en knoppen? In deze workshop leer je ontwerptrucs te herkennen en word je wellicht in de toekomst minder snel verleid tot reacties en aankopen. Deze workshop wordt gegeven op vrijdag 12 november van 14.00 tot 15.30 uur in de bibliotheek in Heerhugowaard.

The Glass Room Expo
The Glass Room Expositie is ontwikkeld door de internationale bibliotheekorganisatie IFLA in samenwerking met Tactical Tech en​ kwam tot stand met steun van de Europese Unie. The Glass Room onderzoekt hoe sociale media en het internet de manier hebben veranderd waarop we informatie tot ons nemen en hoe we op informatie reageren. Ook houdt The Glass Room je een spiegel voor over je eigen informatiegebruik en geeft tips om digitaal te 'detoxen'.De expositie is van maandag 8 t/m vrijdag 12 november te zien bij de bibliotheek in Heerhugowaard. Je kun actief aan de gang gaan met de middelen die beschikbaar zijn. Na afloop vul je een feedbackkaart in en kun je een (gratis) Data Detox Kit meenemen.
Elke dag van 14.00 to 16.00 uur zijn er vrijwilligers aanwezig die je een iPad meegeven en waarmee je in gesprek kunt. Gedurende de rest van de dag is de expositie te bezoeken zonder iPad, maar je kunt natuurlijk wel je eigen smartphone gebruiken.

Data Detox Kit
De Data Detox Kit is een achtdaagse ontgiftigingskuur waarmee je het gebruik van je smartphone kunt terugdringen en je bewuster wordt van wat er gebeurt met jouw persoonlijke data. Hier kun je helemaal zelf en in je eigen tempo mee aan de gang gaan.
De expositie, bijbehorende workshops en de Data Detox Kit geven wellicht niet hét antwoord op je vragen, maar geven je wel handvatten waarmee je jezelf kunt beschermen tegen de informatiestroom en je bewuster te maken van hetgeen er (online) gaande is.

Aanmelden
Meedoen is gratis maar aanmelden is noodzakelijk voor de workshops. Dat doe je via www.bknw.nl/agenda. Om iedereen de gelegenheid te geven volop mee te doen, is er plek voor maximaal 10 deelnemers per workshop. De workshops gaan door bij minimaal 4 aanmeldingen. Zowel de expositie als de workshops zijn georganiseerd in de ‘Week van de Mediawijsheid’ met het thema Samen Sociaal Online.