Naamsbekendheid is de mate waarin mensen het merk of bedrijf herkennen aan de naam, het logo of een ander kenmerk en het is voor ieder bedrijf van groot belang. Het is immers het eerste stadium van de weg die een klant aflegt: het herkennen. Door meer naamsbekendheid te creëren, zullen potentiële klanten niet alleen bewust worden van je bedrijf, maar zullen ze er ook eerder voor kiezen om bij jouw bedrijf zaken te doen.
Met meer naamsbekendheid ontwikkel je dus een concurrentievoordeel, waarbij je een sterke positie in de markt verwerft. Nu we enkele voordelen van een vergrote naamsbekendheid hebben verkend, is het natuurlijk de vraag hoe we dit kunnen bereiken. Zoals veel bedrijfsactiviteiten groeit naamsbekendheid meestal langzaam, maar zeker in de loop van de tijd. Dus om ervan te kunnen profiteren, moeten we er op tijd mee beginnen.
Kennen en meten
De eerste stap in het vergroten van je naamsbekendheid is het leren kennen van je doelgroep, zodat je je marketingactiviteiten daarop kunt afstemmen. Verplaats je in je ideale klant en kijk hoe je product of dienst hun leven kan verbeteren, welke boodschappen hen zullen aanspreken en hoe je deze boodschappen het beste vorm kunt geven.
Zodra je eenmaal deze zaken hebt verhelderd, is de volgende stap natuurlijk het meten van het succes van je naamsbekendheid. Ook hierbij geldt; meten is weten, dus stel wat indicatoren op die het succes van je marketing bijhouden. Zo kun je bijvoorbeeld het aantal websitebezoekers bijhouden, maar ook kijken over een groei is in de betrokkenheid van je doelgroep bij je sociale media pagina's, zoals likes, reacties en het aantal nieuwe volgers.
Online campagne
Na het leren kennen van de doelgroep en het opstellen van indicatoren die het succes van je naamsbekendheid meten, opgesteld te hebben, is het tijd voor daadwerkelijke marketing. Het woord marketing schrikt veel ondernemers vaak af, omdat ze er weinig tot geen ervaring mee hebben. Maar dit is helemaal niet nodig, want marketing omvat al de meest eenvoudige strategieën zoals flyers uitdelen, digitale content posten en mond-tot-mondreclame.
Een online campagne is dan ook een eenvoudige stap voor de meeste ondernemers, aangezien je al kunt beginnen met het plaatsen van content op diverse kanalen. Denk aan Instagramposts die de nieuwe aanbiedingen promoten of YouTubevideo’s waarin je laat zien hoe het bij jouw bedrijf achter de schermen gaat. Deze vormen van laagdrempelige marketing zijn voor iedereen toegankelijk, terwijl ze tevens zeer effectief zijn.
Offline marketing
Je naamsbekendheid kun je via het internet gemakkelijk vergroten, maar om het maximale uit je marketing te halen, heb je ook wat offline strategieën nodig. Vormen van marketing zoals flyers of relatiegeschenken kunnen je naamsbekendheid flink een boost geven. Ook fysiek aanwezig zijn bij sportevenementen of netwerkborrels waarbij je je bedrijf representeert, kunnen een goede toevoeging zijn aan je marketingstrategie.
Wanneer bedrijven bijvoorbeeld handige sporttassen bedrukken en deze meegeven aan klanten vergroten ze indirect hun naamsbekendheid. Doordat ontvangers van deze relatiegeschenken de artikelen gebruiken, zullen ze onbewust omstanders blootstellen aan jouw merknaam.